ÅLANDS DIGITALA KULTURTIDNING ÅLÄNDSK KULTUR MED  FÄRSKA KULTURNYHETER.


VÅRT ÖPPNA DISKUSSIONSFORUM PÅ FACEBOOK

 

TIPSA OSS!

med kulturevenemang så lägger vi in dem i kulturkalendern.

Tryck HÄR.

 

 

Recensioner

TEATERRECENSION

FAKTA

Teater: PATIENT 76

Teatermanus: Jonnie Listherby

Teater: Teater Alandica

Regi: Robert Liewendahl

Skådespelare: Jonas Danielsson, Jan-Erik Berglund, Petter Lobråten, Filip Häggblom, Joanna Isaksson, Catrin Finnerman, Jacob Danielsson.

Scenografi, Ljusdesign, dräktskisser: Eva-Jo Hancock

Ljusteknik: Patrick Isaksson

Dräkter: Lena Andersson

Foto: Ian Falck

Scenbyggnad: Jacob Danielsson

Ljus- och Ljudtekniker: Rickard Sviberg

Rekvisitör: Tove Sjövall

Musik- och ljudeffekter: Alexander Lindberg

Stark JP -pjäs med ett värdigt slut

Jonnie Listherbys teatermanus om den myt-och mångkulturelle Joel Pettersson (JP) får att värdigt slut i denna starka och gripande teaterföreställning, PATIENT 76. Värdigt i den mening att nu kan man lägga storyn om Joel bakom sig, nu när hans sista tid belystes i ett starkt manus där främst tre skådespelare och karaktärer framträdde och lämnade avtryck med mersmak i sina skådespelarroller.

Listherbys arbetshypotek för sitt manusskrivande är och var att JP emellanåt visade upp en bipolär sida med manodepressiva perioder och symtom, inte minst under sin sista sjukdomsvistelse på Grelsby Sjukhus, den sjukhusmijö som föreställningen avslutningsvis i stort var förlagd till och som inte lämnade någon i publiken oberörd. Starka scener utspelades här. Där på sjukhuset med dåtidens psykiatriska insikter och behandlingsmetoder var det naturligt att JP blev missförstådd och utnyttjad och den tiden måste varit synnerligen svår och arbetsam för honom. Pjäsen är utan tvekan en av de starkaste som producerats och visats på Åland och en stor eloge även till Robert Liewendahl som i samverkan med manusförfattaren presterat ett utmärkt arbete med en föreställning, med fullt godkänt resultat.

De tre skådespelare som jag nämnde utgjorde med sina starka karaktärer ett lyft till föreställningen. De är naturligtvis huvudrollsinnehavaren Jonas Danielsson som gestaltade JP på ett inlevelsefullt och starkt sätt. Han stundtals var så inne i sin roll så han förmodligen själv trodde att han var Joel. Nå, kanske ändå inte, men bra rollprestation var det och vi kan säkerligen snart få se mer av denne talangfulle skådespelare. Jan-Erik Berglund gör en sällan besviken, av honom kan man alltid förvänta sig starka rollkaraktärer, så även denna gång. Som bonde satt rollen som handen i handsken och som vanligt kunde man se att han trivdes på scen. Den tredje skådespelaren Petter Lobråten som bland annat gestaltade den åländske diktarsonen Georg Kåhre, kan vi även placera in till de tre bästa rollprestationerna i pjäsen. Hans besök hos Joel på Grelsby i ett försök att uppmuntra honom utfördes moget och intelligent. Gediget genomförd roll.

En pjäs av den här storleken kunde inte genomföras utan allas medverkan, uppgifter och roller och därför ges även en fjäder i hatten åt samtliga inblandade. Säkert har flertalet av de åskådare som sett pjäsen dels fått en annan bild och förståelse av Joels liv och leverne, samt att bilden av honom under hans sista tid i livet etsats sig kvar i minnet under långa tider.

 

BoTorgé, Recensent

 

 

 

KONSTRECENSION

Jonas Karlsson´s VILDSVIN

FAKTA

Namn: Johan Karlsson och Gunnar Sjöholm

Plats: Norra Dörren

Tidpunkt: 4.3 – 2.4 2016

 

Befriande konstsymbios

Vad är konst? Försöken att att hitta ett entydigt svar är både nödvändiga och fåfänga för ämnet konst inbegriper så gott som allt, så även när man använder ”skrot” för att förmedla något. Vad konsten är bra på är att få oss att tänka och känna på ett sätt som vi inte visste att vi kunde. Konstverken på den här utställningen berör in i märgen, skakar om och tvingar betraktaren att fundera och reflektera.

Här visar två konstnärer upp en spännande blandning av ”skrotkonst” och grafik som utgör en intressant symbios av nyskapande konst, i sanning befriande från de annars vägghängda målningarna som är vanligt på våra gallerier. Åland har begåvats med två moderna och nyskapande konstnärer.

Johan Karlsson är den av de två som utgår från skrotkonstens betydelser i sina grovhuggna och oslipade djurmotiv och konstverk. Jag guidar mig igenom utställningen, som i sina olika skepnader gestaltar fantasidjur, som var för sig kan urskiljas som pingvinfamilj, vildsvin, fisk och fåglar. Dessa konstverk utgör inte ett slumpmässigt hopplock som bara råkar bli något. Vid närmare granskning ser man planlagda kreativa lösningar och fantasi i skapandets stund. Titta bara på vildsvinets uppbyggnad där höftpartiet utgörs av ett gammalt kugghjul och trynet som är ihopmonterat av två muttrar och även den lilla fågeln vars fjäderskrud utgörs av kasserade bestick och näbben som blev till av en avklippt hovtång. Att skrotskulpturerna inte har överarbetats och bevarat sin rost och egen struktur gör inget alls, utan blir snarare mer genuint och framhåller det konstnären vill förmedla, nämligen hur man kan använda material som annars skulle hamna på skrothögen och skapa konstverk av detta.

Gunnar Sjöblom är den mer återhållsamme som kanske mer kan betraktas som designer och konsthantverkare på denna utställning, där han visar upp några metallskulpturer, fotografier som är dubbelexponerande och några FP- grafikblad. Som designer visar han prov på talang där han vet vad han vill med sina verk. Hans matematiska metallskulpturer utgör bra exempel på det. Skulpturerna är hantverksmässigt väl gjorda och inget har lämnats åt slumpen och dessa konstverk håller länge över tid och kan fylla en plats både i offentlig, såväl som i privat miljö. Hans fotografiska vitsippsserie och teknik är alltid spännande och sevärd där han experimenterar sig fram och får fram spännande motivbilder som man gärna har på väggen. Men denna gång ligger tonvikten på design och konsthantverk framom det konstnärliga.

Som helhet är utställningen intressant och sevärd, där två konstnärer som helt olika uppvisar sina konstverk som sammantaget blir en befriande konstsymbios.

Utställningen pågår till den 2 april.

 Bo Torgé, konstrecensent

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)